O tym, na co zwrócić uwagę podczas wyboru filmowca, podpowiada Michał Wilk ze studia Kolor Selektywny.
Jakość materiału, ujęcia, dźwięk
Jakość
Oceniamy ją na podstawie naszej styczności z kinematografią, z tym co na co dzień oglądamy – w kinie czy telewizji i widzimy, jak coś wygląda i wtedy mówimy, że jest dobrze nagrane, albo właśnie nie – że film jest w złej jakości, nagrany złą kamerą, lub przez kiepskiego filmowca. To po prostu widać, bierzemy pod uwagę nasze pierwsze, wizualne odczucia. Dobrej jakości filmy i klipy to tak jak dobrej jakości zdjęcia, na pierwszy rzut oka widać, czy jest to dobre zdjęcie i dobry film.
Ujęcia
Ważne jest, aby obraz filmowy był ustabilizowany, miał ten efekt płynięcia ujęć. Sam często w swoich filmach wprowadzam dużo ujęć, które mogą być wykonywane przez dłuższy czas, bo są bardzo płynne.
Dodatkowo używam slow motion. Co to jest? Nagrywam materiał w odpowiedniej ilości klatek na sekundę, dzięki temu mogę finalnie obniżyć ilość tych klatek, co tworzy efekt spowolnienia, tak zwane slow motion. Slow motion w ruchu, w najazdach daje naprawdę świetne rezultaty. Powoduje to spotęgowanie wrażeń wizualnych, użytkownik końcowy ma dzięki temu wrażenie, że film jest naprawdę dobry.
A co z popularnym ostatnio dronem? Sprawdza się on dobrze, kiedy ślub odbywa się w miejscu z ciekawym otoczeniem, wtedy kilka ujęć z lotu ptaka wystarczy – to dobra forma wprowadzenia w dane miejsce, która podnosi nieco jakość materiału filmowego. Jeśli Wasze wesele odbywa się w miejscu nie wyglądającym zbyt ciekawie z zewnątrz, bądź położonym w sąsiedztwie np. marketów i zakładów przemysłowych, zrezygnujcie z drona.
Dźwięk
Dźwięk jest bardzo istotną kwestią – dobrze to widać (i słychać) kiedy oglądamy teledysk, w który wpleciony jest moment przysięgi małżeńskiej. Jeśli wyraźnie i dobrze słyszymy słowa wypowiadane przez Parę Młodą, znaczy to, że dźwięk, a co za tym idzie – cały film jest nagrany w dobrej jakości. To bardzo ważny aspekt, bo nagrywanie różnych dźwięków podczas kręcenia ujęć, może przynieść później bardzo ciekawy efekt.
Budowa teledysku, filmu
Jeśli chodzi o sam film, należy zwrócić uwagę na jego strukturę. Wiemy, że ślub i wesele ma swoją kolejność – mamy przygotowania, ceremonię i zabawę. Oczywiście, kolejność filmu można pozmieniać i na początek wybrać jedno piękne ujęcie z końca, a potem wrócić do początku.
Podobnie w teledysku, może on być skonstruowany w klasycznej kolejności lub, jeśli Para ma takie życzenie i chce robić sesję plenerową lub też narzeczeńską, daje nam to dużo możliwości i materiału, dzięki któremu możemy wprowadzić Parę, przedstawić ją, pokazać ich hobby, to co ich połączyło w teledysku.
Jeśli oglądamy i widzimy, że narracja jest dobrze przeprowadzona, ujęcia są ciekawe i w filmie zawarte jest wszystko to, co najważniejsze to znaczy, że to dobry film.
Kolejna, istotna uwaga - zawsze warto oglądać cały film, a nie tylko teledysk zrealizowany przez wybranego przez nas podwykonawcę, szczególnie jeśli wybieramy dłuższy film. Warto się zapoznać z pełnym portfolio podwykonawcy, bo niestety może się okazać, że ktoś, kto robi dobry teledysk, niekoniecznie tworzy równie dobry, klasyczny film.
Format klipu
Wydaje się błahy, ale to jednak równie ważny aspekt wśród poprzednich punktów. Mam na myśli finalny aspekt rozmiaru filmu. Tradycyjnie kręcony film ma format 16:9, natomiast dobry filmowiec może użyć bardziej kinowego standardu obrazu 2.35:1 – mówiąc prościej, obraz kręcony w tym standardzie będzie bardziej panoramiczny, rozległy, dający znacznie lepsze efekty wizualne.
Jeśli filmowiec jest dobry, ma jakąś wrażliwość, widać, że interesuje się kinematografią, na co dzień ogląda filmy a na weselach nie jest z przypadku. Ważne, żeby filmowiec miał świadomość, że w ten sposób zapewni lepsze wrażenia wizualne,dozę dodatkowego, kinowego smaczku, co sprawi, że teledysk będzie przyjemniejszy w odbiorze.
Kolory teledysku
Kolory to rzecz subiektywna – ktoś lubi mocne barwy, ktoś nieco wyblakłe, ktoś inny jeszcze coś innego. Dobra koloryzacja filmu powoduje znaczny skok jakościowy – widzimy, że jakaś dodatkowa forma pracy została włożona w przygotowanie filmu, aby wpasować materiał w preferowaną przez Parę stylistykę. Barwy tworzą klimat i powinny być dostosowane do stylistyki danego wesela – warto spojrzeć na warsztat kolorystyczny danego filmowca, czy potrafi dopasować barwy do każdego wesela, czy każdy teledysk spod jego ręki wygląda tak samo.
Integracja z otoczeniem
Samo podglądanie to czasem za mało. Dobry filmowiec to osoba otwarta, spontaniczna, która potrafi podejść do gości, zagadać, poprosić o interakcje, zabawne gesty – taka spontaniczność poprawia efekt finalny. Widać dzięki temu chemię w materiale, widać, że filmowiec to nie tylko osoba, która podgląda i przyszła zrobić co ma do zrobienia i tyle. Widać, że odnajduje się w tym co robi, że potrafi zajrzeć wszędzie, zapytać się o wszystko i jeszcze to nagrać, uwieczniając przy tym emocje zebranych. Integracja z otoczeniem buduje całość filmu, dlatego przeglądając portfolio wybranych przez Was filmowców, zwróćcie na to uwagę.
Tekst: Michał Wilk, Kolor Selektywny
www.kolorselektywny.pl