Save the date versus zaproszenie ślubne - czym się różnią?

Zaręczyliście się i ustaliliście datę ślubu i wesela? Gratulacje! Pewnie zastanawiacie się, co teraz? Jeśli wybraliście już miejsce na wesele oraz zarezerwowaliście datę i godzinę ślubu w kościele lub USC a także przygotowaliście listę gości, możecie powoli zacząć myśleć o wysyłce save the date i, nieco później, zaproszeń ślubnych. Czym się różni save the date od zaproszenia i czy koniecznie należy wysyłać (lub wręczać osobiście) jedno i drugie? Odpowiadamy w poniższym artykule.

Czym różni się save the date od klasycznego zaproszenia ślubnego?

Save the date i właściwe zaproszenie ślubne mają podobną do siebie formułę, jednak pełnią dwie różne funkcje. Save the date wysyłamy znacznie wcześniej, niż zaproszenia ślubne i mają one za zadanie poinformowanie gości o zarezerwowaniu sobie daty waszego ślubu w kalendarzu. Zaproszenia ślubne z kolei są już formalną formą, w której Para Młoda zaprasza daną osobę na uroczystość swojego ślubu i wesela oraz podaje w nim niezbędne dla gości weselnych szczegóły. Inaczej rzecz ujmując - zaproszenie ślubne jest dopełnieniem i doprecyzowanej informacji zawartej w mniej formalnym save the date, które ma funkcję czysto informacyjną  Para Młoda daje w nim znać, że pragnie, by dana osoba była z nimi w dniu ich ślubu i wesela oraz daje znać, że właściwe zaproszenie dotrze nieco później, kiedy już wszystkie szczegóły zostaną ustalone i doprecyzowane. 

 Save the date - jakie informacje powinny się w nim znaleźć?

Teraz, kiedy już wyjaśniłyśmy, na czym polega różnica między zaproszeniem ślubnym a save the date, możemy przejść do szczgółowych informacji, które powinny się znaleźć w tym drugim. Zwyczajowo, save the date wysyłamy pocztą do wszystkich, których planujemy zaprosić na wesele, informując ich:

-o tym, kto planuje się pobrać

-o tym, w jakim terminie

- o tym, w jakim mieście (i kraju, jeśli planujecie destination wedding) odbędzie się ślub i wesele

- jeśli planujecie wesele w formie digitalowej i utworzyliście stronę, na której będą pojawiać się informacje i szczegóły planowanej uroczystości, dołączcie link do niej.

W przypadku, jeśli zdecydowaliście się na ślub za granicą lub organizację swojego Wielkiego Dnia w mieście, w którym na co dzień nie mieszkacie ani wy, ani wasi goście, ważne jest, aby wysłać save the date z odpowiednim (nawet rocznym) wyprzedzeniem aby każdy z waszych gości miał odpowiednią ilość czasu, by zarezerwować sobie bilety lotnicze/komunikację naziemną oraz zarezerwować hotel lub airbnb. 

Save the date powinno być wysłane pocztą, jednak czasami Pary Młode decydują się na wysyłkę zawiadomienia o dacie ślubu poprzez e-maila - to również nie jest zła opcja, jednak w tym wypadku należy się upewnić, że taki mail dotarł do właściwej skrzynki a nie wpadł np. do spam-u. Teoretycznie, save the date mogą być wysłane jako pocztówka i nie wymagają koperty ale jeśli zależy wam na ich estetycznym wyglądzie, warto w nie zainwestować. 

Kiedy należy wysłać save the date?

Tak naprawdę nie ma jasno wytyczonych zasad w przypadku wysyłki save the date, jednak tak naprawdę, im szybciej, tym lepiej, szczególnie jeśli zaplanowaliście swój Wielki Dzień na środek sezonu urlopowego - jeśli zależy wam na obecności zaproszonych gości weselnych, dajcie im znać z wyprzedzeniem aby nie zaplanowali urlopu i wyjazdu w jego terminie. Przyjęło się, że save the date należy wysłać nie później niż na 6 miesięcy przed planowaną datą ślubu. Nawet, jeśli nie macie jeszcze sprecyzowanych szczegółów dnia ślubu ale data jest ustalona i zarezerwowana, spokojnie możecie wysłać save the date z wyprzedzeniem a wszystkie najważniejsze informacje zawrzeć później w zaproszeniu ślubnym. 

 Zaproszenie ślubne - Galeria Metier

Zaproszenie ślubne - jakie informacje powinno zawierać?

Przede wszystkim, w zaproszeniu ślubnym Para Młoda powinna poinformować swoich gości o tak istotnych szczegółach, jak data i godzina ślubu, adres kościoła lub miejsca ślubu oraz adres lokalu weselnego a także zamieścić informację o formie zaproszenia - w przypadku singli - czy jest ono pojedyncze, czy z osobą towarzyszącą, a  w przypadku rodzin z dziećmi - informacji, czy dzieci również są zaproszone, czy przyjęcie jest zaplanowane wyłącznie dla dorosłych gości.

Dodatkowe informacje w zaproszeniu ślubnym

W zaproszeniu ślubnym można również zawrzeć informacje o noclegach (jeśli Para takie zapewnia) a także informacje o preferowanych prezentach - często w formie infografiki. Jeśli dojazd bywa skomplikowany, część Par do zaproszenia dołącza również dodatkową kartę z mapą trasy dojazdu z kościoła do sali weselnej. Zdarza się również, że Pary Młode decydują się na zorganizowanie zbiórki pieniężnej lub rzeczowej przeznaczonej na wybrany przez nich cel - w takiej sytuacji, informacja o niej powinna również zostać zawarta w dodatkowej karcie zaproszenia aby goście o niej wiedzieli i byli na nią przygotowani.

Coraz częściej Pary Młode przyjmują również model amerykański i dołączają do zaproszeń kartę RSVP, w której znajdują się informacje, do jakiej daty oczekują potwierdzenia przybycia gości oraz wskazują preferowana formę kontaktu - najczęściej, podając swoje numery telefonów oraz e-maile. 

Kiedy należy wysłać zaproszenia ślubne?

Jeśli decydujecie się na wysyłkę zaproszeń pocztą, najlepiej zrobić to co najmniej z 4 miesięcznym wypowiedzeniem aby poczta zdążyła je dostarczyć i jednocześnie aby goście mieli odpowiedni zapas czasu, żeby się z nimi zapoznać i na nie odpowiedzieć. Jeśli zdecydowaliście się na osobiste wręczanie zaproszeń, część z nich możecie przekazać swoim najbliższym już w okresach świątecznych poprzedzających datę ślubu, a kolejne wręczyć na co najmniej 2 miesiące przed ślubem. 

Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Skomentuj